29/09/08

ANEKDOT 9...




tekun menghayati
pengamatan sepenuhnya
sedang blogging?

BAHASA BLOGGER YANG BERLAGA…

Sewaktu melayari beberapa tulisan di ruang blog, beberapa soalan menujah benak fikir saya. Banyak paparan kreatif dipaparkan oleh empunya blog. Menarik dan teruja juga dengan kreativiti mereka. Akan tetapi yang tidak seronoknya…
Apa dah jadi dengan bahasaku? Apa dah jadi dengan penutur bahasaku? Setiap kali saya beralih ruang blog, saya tertanya-tanya, “Bahasa apakah yang dituturkan oleh para blogger ini?” Saya cuba membaca tulisan para blogger ini seperti yang dieja. Pelik! Sungguh pelik bunyi sebutan bahasanya. Perkataan bahasa Melayu yang mudah disebut, dieja begitu rupa. Ini bukan satu bahasa baru, slanga pun tidak. Bahasa sms pun tidak. Inilah bahasa penutur yang tidak tahu berbahasa Melayu. Ada juga yang kata, “Peduli apa, ini blog aku, aku punya suka, aku punya pasal nak tulis apa.” Yang peliknya, kenapa dipaparkan untuk dibaca oleh semua orang? Tuliskan saja ke dalam buku. Kalaupun nak juga menulis di alam maya, sekat saja – jangan bagi orang lain baca! Anda saja yang boleh akses untuk bacaan anda sendiri! Tulislah dalam bahasa Melayu dengan ejaan yang baik dan betul. Tidak semestinya menulis dengan bahasa yang betul membosankan. Kunjungilah blog Mawar Shafie, Shamsudin Othman (Tanah Nurani), Rahimidin Zahari, Marsli N.O. dan beberapa nama lagi.
Lihat contoh: ( sekadar beberapa contoh)
Pnyer ; Lamer ; Skewl ; Cayunks ; Ihiks
Ahaks ;Ngan sdre ; Camne ; pepon

Sebaliknya, blogger yang menggunakan bahasa Inggeris, tidak pula bersikap sedemikian. Mereka menulis dan mengeja masih menggunakan ejaan yang betul. Kalaupun ada akronim perkataan, masih boleh difahami. Pernah jumpa perkataan seperti ini?
Gtg – got to go
RSVP – please reply
ASAP – as soon as possible
Lol – lot of love
Omg – oh my gosh!

Apakata para penulis blog?


Catatan tslee