6/10/08

ANEKDOT 14...



MENARIKNYA BAHASAKU...

Pada suatu hari di Hospital Kota Bharu...
Seorang lelaki berusia lingkungan 70-an sedang menunggu doktor untuk mendapatkan rawatan. Di sebelahnya duduk seorang lelaki muda juga dengan tujuan yang sama.

Lelaki muda menyapa,"Pok cik ni sakit gapo?"
"Kecing manih. Lamo doh."

Tiba-tiba kakitangan hospital kelihatan cemas dan mengusung masuk seorang pesakit yang tidak sedarkan diri. Pak cik tua tersebut bertanya orang muda di sebelahnya,"Tu bakpo pulok?"

"Kecemase"

"Oohh ruponyo kecing mase lagi teruk dari kecing manih."

%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%
TANDA TANYA

1. Kebanyakan negeri-negeri di Malaysia mempunyai pengganti raja yang di sebut Tengku Mahkota atau Raja Muda. Namun di negeri Perak tidak ada Tengku Mahkota sebaliknya ada Raja Muda. Mengapa?

2. Buah pauh dan mempelam merupakan spesis yang sama tetapi diguna pakai dengan cara berbeza antara negeri-negeri di negara ini. Agak-agaknya kenapa di Kelantan tak disebut mempelam tetapi buah pauh?

3. Tukang rumah di Kelantan suatu ketika dulu tidak menggunakan pelan yang dilukis untuk membina rumah. Semuanya ada dalam kepala mereka saja. Kini semuanya terjawab sebabnya demikian. Bayangkan kalau tuan rumah nak tengok pelan rumah dan diletakkan pula di atas meja. Tak ke gamat jadinya...