28/03/09

ANEKDOT 66...

JAM TANGAN

Saupi menaiki kereta api ke KL. Penumpangnya agak sesak. Antara penumpang yang ramai tu ada seorang tua yang duduk di sebelahya. Setelah lama berdiam diri, sambil menguap Saupi bertanya kepada orang tua tersebut, " Pakcik, sekarang pukul berapa?”

Org tua tersebut tidak menjawab. Saupi fikir, mungkin orang tua ni kurang pendengaran lalu dia mengulangi pertanyaan sampai 3X. Namun orang tua tu tetap berdiam diri tanpa sebarang kata.
Saupi dengan agak geram mencuit orang tua tersebut & berkata,“Saya hairan mengapa pakcik tidak menjawab pertanyaan saya. Salahkah saya bertanya?”

Orang tua itu menoleh sambil berkata, “Bukannya saya tak mau jawab, tapi nanti kalau saya jawab, kita pasti akan bersoal jawab ttg perkara-perkara lain pulak. Akhirnya kita akan bertambah mesra.”

Saupi termangu mendengar kata2 orang tua itu. Terus dia bertanya lagi, “Apa salahnya kalau kita menjadi lebih mesra?”
Orang tua itu menjwb, “Apabila kita bertambah mesra, nanti apabila dah sampai ke stesen, nanti kita akan turun bersama-sama. Saya nantinya pasti akan memperkenalkan kamu kepada anak gadis dan isteri saya yang datang menjemput saya.”

“Isteri saya orangnya baik sekali. Takut nanti dipelawanya kamu ke rumah. Nanti kamu akan mandi & berehat di rumah saya. Kami juga akan menjamu kamu di rumah saya. Setelah itu kamu jadi rapat dengan anak gadis saya & kamu akan jadi teman lelaki anak saya. Lama-lama kamu akan menjadi menantu saya,” katanya lagi.

Saupi menjadi semakin bingung lalu dia terus bertanya, “Pakcik, apa hubungannya semua ini dengan pertanyaan saya yang pertama tadi?Saya cuma nak tahu sekarang ni pukul berapa?”

Sambil berdiri orang tua tersebut menjawab dengan lantang, “Masalahnya? Masalahnya AKU TIDAK MAHU MEMPUNYAI MENANTU SPT KAMU. JAM TANGAN PUN TAK DERRR!”

Addduuuhhhh, jauh sungguh pemikiran orang tua ni. Sungguh futuristik!



Nota hujung: Jam buatan Cina pun dah murah. Beli je lah...
Sumber: Cerita lawak dulu-dulu