15/05/09

SELAMAT HARI GURU

(Sayang Cikgu)

DEFINISI BARU GURU

Guru itu bukan lagi lilin

yang menyuluh
sedang diri sendiri
dibiar terbunuh


Bukan juga api pelita
membuat udara berjelaga
semakin kelam
dan mungkin juga padam
di tengah malam


Guru itu bagiku
mentari di siangnya
dan purnama di malamnya
menyuluh dengan cahayanya
bukan dengan apinya


Guru itu menilai
bukan dengan jari dan jelir
tetapi dengan dhamir dan fikir


Guru itu mengajar
bagaimana belajar
menjadi insan terpelajar
sedang dia sendiri tekun mendengar
bukannya cakap berdegar

Nukilan: Abd Bashid Harun


Nota hujung : Bukan memuji diri sendiri
Sumber : Daripada blog Cgu Tawfiq - terima kasih, ya!

6 ulasan:

ku tak sempurna berkata...

selamat harimu...
selamat menghebatkan diri..
selamat.. selamat.. selamat..
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
err.. bila aku nak ucapkan SELAMAT PENGANTIN BARU buatmu??

bila?? hikkss

Ragbar berkata...

Me aceh...KTS

bab pengantin ni susah sikit...
melibatkan dua pihak yang ada kimia...

den nan ado...

yg ado...
diri sendiri,
umah,
keto,
duit beli cincin...(gangsa boleh?)
yang ado kimia mcm den ni yng tkdo...

KTS...???

ku tak sempurna berkata...

kimia??
masa dulu belajar la kimia..
skrg dah tak belajar..

tapi skrg ni, sekali sekala main gak ngan bhn kimia..
.
.
.
.

sama ke tak kimia kita??
hikhikhik...

cincin gangsa?? tak boleh.. alergik... hikkkss :D

MUNSYI ragbar berkata...

KTS...

Den masih simpan cincin yg xjadi tu...

ada tk jari sesapa yang muat nk disarungkan...?

Nk bg free jo. Den xmau simpan o guna lgi dah...

tutup buku kawin (rugi tukang buat kad)

hehehe....

KTS...?

SaZaY berkata...

cikgu!!selamat hari guru!!

ku tak sempurna berkata...

hoh??

betul ke??
aku tak tau pasal ni..
huhuhuhu..

sorry... tak jadi kahwin, eh?
lelaki memang.. huhuhuhu..

ooopppsss... takkan aku nak kutuk org perempuan,kan..
huhuhuhu..

aku tau ko baik...
.
.
.
.
.
err.. err.. tapi kan, tawaran cincin tu macam mengancam je..
hikhikhik...

muat ke tak jariku ini??
hik hik hik.. sungguh tak tau malu aku ini :D