23/11/10

ANEKDOT 183: APABILA KAWAN KITA BERTALKIN


Seorang teman telah menghantar emel ini ke inbox saya. Tersenyum-senyum saya membacanya. Sekarang saya ingin berkongsi pulak dengan pengunjung blog ini.





"Kisah ni aku kutip dari pengalaman seorang pemburu masa aku outstation kat kuantan dulu...Tempat dia tinggal ni memang dekat ngan kampung orang asli dan dia ni memang dah ramai kenalan kat situ...ada banyak cerita aku nak kongsi ngan korang...itupun kalau sudi nak baca...
Ini cerita pasal cara-cara orang asli berucap (dlm Islam kite panggil talkin ler) untuk si mati... tapi seingat aku diorang ni bukan beragama Islam.
Mereka gelarkan si mati tu AJIS walaupun tu bukan nama si mati semasa hidup. Bila mayat tu dah ditanam, salah seorang kaum mereka / tok batin pun mulalah membaca 'ucapan' macam imamlah...) bunyinya camni."

"HAI AJISS...
MATI JUGAK KO AJISS...SEKEJAP LAGI ADA ORANG BESAR MAU DATANG...(kalau kita, malaikat mungkar dan nakir) KALAU DIA TANYA, KO JAWAB YANG BAIK-BAIK SAJA...YANG JAHAT-JAHAT DIA TAK TAU...KALAU DIA PUKUL KAU DARI KANAN...KAU ELAK KE KIRI...KALAU DIA PUKUL DARI KIRI...KAU ELAK KE KANAN...KALAU DIA HANTAM DARI DEPAN...KAU ELAK KE BELAKANG...KALAU DIA HANTAM DARI BELAKANG...PANDAI-PANDAI KAU LAH AJISSSSS......"


Pastu komat kamit lah mulut pemberi 'ucapan' tu...dan mereka pun beredar dari situ...dari mula sampai habis 'ucapan' , kawan aku yang ikut mereka pergi tanam mayat tu kena tahan gelak sampai merah padam muka dia...

Sewaktu orang asli itu tanya mengapa...kawan aku cakap. "sedih..."

Pengajarannya...
Dia orang pun percaya juga azab kat dalam kubur...

Nota hujung: Semua kepercayaan ada ritualnya sendiri.
Sumber: Emel seorang kawan

6 ulasan:

Ayen Giggs berkata...

Hahahaha.....celakak betul.

DrSinga berkata...

tok batin tu nama dia Ramlee ke ..Sudin...?

MUNSYI ragbar berkata...

AG...

Apa yang celakak? Apa yang betul?

Mcm2 pun ada.







Doc...

Sudin kot...

Lupa nk tanya.

al-lavendari berkata...

tetapi malangnya ada juga orang kita yang menafikan adanya seksa kubur !

Ku Tak Sempurna berkata...

hihihihi

.
.


kejam sungguh talkin tu ;)

Ismail Fitry berkata...

Kalau hentam dari belakang yang kelakar sangat tu. Keh keh keh!!!