13/06/09

ANEKDOT 102


SEMALAM DI KUALA TERENGGANU

SITUSASI 1: (Di kaunter hotel)


A: Encik, Selamat datang ke Terengganu! Boleh bagi kad gambo, dan kad kredit encik.

B: Oh ya. Ini dia.

A: Tima kaseh. Bape malang nok dok sini?
B: Saya tak malang apa-apa. Semua okay je. (Masih terpinga-pinga...)

A: Saya tulis semalang je la ya encik...?
B : Ape-ape jelah!


SITUASI 2: (Perbualan telefon dengan sahabat lama)


A: Mu dok puas ke dok sorang-sorang dalang bilik tu?

B: Aku dok sorang-sorang je. Siapa pulak nak puaskan aku. Malam ni je...

A: Maghi la ikot aku. Aku bawok mu gi jalang. Kite gi kat Syahbandar. Malang-malang gini meriah!
B: Aku tak nak jadi jalang! Mana ada dapat malang tu meriah. Pelik la kau ni...

A: Mu ni... pikir benda tok molek sokmo. Tunggu, aku gi ambik mu. Gi jalang tengok bando waktu malang.
B: Ok, datanglah! Aku tunggu...


Nota hujung: Bahasa biasa yang membawa makna berbeza dek loghat yang berbeza. Sumber: Kunjungan sahabat di Terengganu...

6 ulasan:

xiiinam berkata...

...kita jumpa di 'seveng leveng' buleh dak?



He...he


*seven eleven. Dulu kawan cklah dari Marang sebut mcm tu...jenuh nk faham.

Yunus Badawi berkata...

eh aku first ke malang ni? yes!

tak malanglah kalau mcm tu hehehe

MUNSYI ragbar berkata...

ckLah...

Seronok uga jika boleh berbahasa loghat Tganu. Rasa mesra...

"Puas" = bosan (lain benar makna asal)

YB...
Mu lewak sikit je...CKLah dulu...

Dakpe...lenkali pulok. Heheheh...

ku tak sempurna berkata...

na na na na na ganu kiteeee..


ingak ganu, ingak stadiung... punoh doh!!

hikhikhik..

.
.

.
.
.
.

smlm tak smpt nak komen... asyik disconnect je.. mmg teruk line skrg ni..

huhuhu... den rindu .... rindu ngan umah ekao... nak rindu kek ekao takut la pulak!! takut kena serang...

hikkksss

MUNSYI ragbar berkata...

KTS...

Blues Ganu kite plok...

Rindulah, rindulah, rindulah...
Jom seraaaanggg...perang???

Siapa pulak nak serang KTS yang baik ni...

EmberPen berkata...

hahaha....
saya sendri berpengalaman juga.
ada nama kelapa pandan, tp dia tulis
"kelapa pandang".
wakaka!