7/07/09

ANEKDOT 109...BAGAI HANDPHONE ANTENA

(bagai burung dimandi pagi)

Suatu waktu dahulu, peribahasa merupakan bunga-bunga bahasa yang digunakan orang berdasarkan pemerhatian ke atas sifat semulajadi dan pengalaman hidup mereka.
Sekarang kita pada zaman moden, apa kata kita gubal dan memodenkan peribahasa kita mengikut aliran zaman teknologi yang serba canggih ini...


1. Dahulu: Bagai Air Dicurah Ke Daun Keladi
Moden: Bagai Air Disiram Ke Daun Plastik (pokok hiasan)


2. Dahulu: Bagai Telur Di hujung Tanduk
Moden: Bagai Handphone Di hujung Antena Kereta


3. Dahulu: Bagai Aur Dengan Tebing
Moden: Bagai Guard Rail (pagar) Dengan Rubble Wall (tebing konkrit)


4.Dahulu: Berat sama dipikul, ringan sama dijinjing
Moden: Berat masuk lori, ringan lu angkat lah sendiri


5. Dahulu: Genggam bara api, biar sampai jadi arang
Moden: Genggam kotak rokok, biar sampai jadi barah


6. Dahulu: Seperti lembu dicucuk hidung
Moden: Seperi Mat Punk dicucuk hidung


7. Dahulu: Berakit-rakit ke hulu, berenang-renang ketepian
Moden: Berjetski-jetski ke hulu, berpapan luncur ketepian


8. Dahulu: Masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang lembu menguak
Moden: Masuk kelab Disco breakdance, masuk kelab dangdut bergelek


Cukuplah setakat 8 contoh yang aku dah beri ni, dan ingatlah "Cintailah Bahasa Kita- Bahasa Jiwa Bangsa", jangan biarkan anak kita belajar bahasa Melayu menggunakan sistem bahasa Inggeris seperti yang telah terjadi dalam Matematik dan Sains...

Sekian...
Takkan Melayu Hilang Di Malaysia (Dunia)


Nota hujung: Ada sesiapa nak bagi cadangan peribahasa moden?
Sumber: Emel daripada Lawakdotcom

4 ulasan:

xiiinam berkata...

Err...belajar dengan Karam Singh Walya ke ni...?




He...he...he...gurau je ye!

MUNSYI ragbar berkata...

cklah...

Bukan...
Sayalah yang ajar Karam SWalya tu...

Kita kan cgu...heheheh

ku tak sempurna berkata...

ado satu laie..

dahulu : masuk bakul angkat sendiri....


sekarang : ma.
suk lif, teeeeeeettt.. tekan sendiri..

hik hik hik..


.
.
.
.

ekao naik tanggo kan?? :D

MUNSYI ragbar berkata...

KTS ku...

Den turun naik tangga - nak jaga tubuh - kot membesar lagi.

Ada ke lif macam tu...den ingat masuk lif naik sendiri.

Lif satuuuu!!!!