2/08/10

ANEKDOT 167- MENDEFINISI "KASIH SAYANG"

(namunku punya hati...)


Perbualan kami tiba-tiba terhenti sebaik saja dia menabrak soalan begitu kepadaku.
Aku tak mahu menjawab. Soalannya masih lagi bertalu-talu ke gegendang telingaku. Aku tak mahu terjebak dengan permainan bahasanya lagi...

"Apa yang kau faham dengan kasih sayang" (...buka sajalah Kamus Dewan)
"Di mana dapat dicari kasih sayang sejati?(...bolehkah dicari di mana-mana?)
"Bagaimana kau meluahkan perasaan kasih sayang."(...dah tiada lagi untuk diluahkan)
"Mengapa kau sudah tidak mahu lagi memberi kasih sayang.?(...jgn kau menghukum aku)
...dan banyak lagi yang aku dah tak berapa ingat susunan ayatnya.

Aku hanya terus mendengar - kerana menghargai persahabatan yang telah lama terjalin ini. (wp aku mula meloya dengan bualan begini)

Akhirnya dia menanyai pendapat aku tentang kasih sayang orang berkahwin.

"Mengapa seorang isteri boleh mengasihi suaminya lebih daripada suami menyayangi isterinya."

Soalan ini tidak adil. Mana mungkin kasih sayang boleh diukur atau disukat...

Aku terpanggil untuk menjawab.

"Dia seorang isteri yang tidak ikhlas. Kasih dan sayang bukan untuk disukat tetapi dirasai."
"Dia pasti akan dapat merasai kasih sayang suaminya kalau perasaan ikhlas itu datang dari lubuk hatinya yang dalam." kataku penuh yakin.

"Aaa, akhirnya kau bersuara! Cepat-cepat tentukan pasangan - pergi kahwin!" katanya dengan ketawa yang sinis.
"Kasih sayang masih ada di dalam hati kau. Akuilah!!!" Dia tersenyum puas.

Terkena lagi aku dengan mainannya. Memang licik permainan ibu muda anak dua ini.

Akhirnya dia diam - keseronokan. Aku jadi bisu.


Sumber: Cerita kawanku
Nota hujung: Di mana kasih sayangku?

3 ulasan:

KTS berkata...

den setuju dgn ibu muda anak dua tu..

.
.

cepat2 tentukan pasangan.. pergi kahwin!


hikkssssss ...


.
.




errr.. banyak ke calon2nya?? ;D

MUNSYI ragbar berkata...

ktsku...

den tak ada calon...

Dah ada pilihan.
Tunggggguuuuu....


Oops...

MUNSYI ragbar berkata...

sambungan...

ini kisah kawan den...

den ok je...hiks!






kts oh kts...