16/11/10

ANEKDOT 181: TRAVELOG HAJI YANG LALU 3: KE MUZDALIFAH

(berlatarbelakangkan jemaah yang sedang beribadah)


9 Zulhijjah malam: Selepas maghrib malam itu semua jemaah telah bersiap sedia untuk bergerak ke Muzdalifah. Para jemaah diangkut menggunakan bas untuk mabit di Muzdalifah. Pihak muasasah haji Mekah menempatkan jemaah di dalam tempat menunggu yang berpagar sementara menanti bas tiba. Ada sesetengah jemaah yang bertenaga lebih suka berjalan kaki untuk ke Muzdalifah kerana jaraknya yang dekat - lebih kurang 5 - 6 km sahaja.

Para jemaah perlu sabar menunggu giliran untuk diangkut ke Muzdalifah. Adakalanya terdapat juga para jemaah yang tersilap jangkaan - jarak yang dekat akan mengambil masa sehingga lapan jam untuk sampai walaupun menaiki bas. Kesesakan jalan menyebabkan mereka lambat tiba ke destinasi. Tidak kurang juga berlaku beberapa peristiwa pelik ketika berada dalam perjalanan menuju Muzdalifah.

Di Muzdalifah para jemah ditempatkan di satu kawasan lapang tanpa khemah. Di sini para jemaah mengutip 'anak-anak batu' untuk digunakan semasa melontar jamrah di Mina nanti. Sementara menunggu untuk ke Mina para jemaah melakukan ibadah-ibadah sunat yang dituntut.

Suasana malam yang dingin, ditambah pula dengan para jemaah yang ramai menuntut banyak kesabaran daripada setiap individu. Sepanjang malam kami tidak tidur. Sambil melakukan aktiviti beribadah , saya sempat merakamkan beberapa keping gambar yang kesemuanya menjadi kabur. Pelik. Cuma beberapa keping gambar sahaja yang dapat dijadikan kenangan.

Esoknya, pada awal pagi kami akan bertolak menuju Mina pula. (Peristiwa di Mina telah di ceritakan sebelum ini). Hari Raya Aidil Adha di sambut di Mina.


Nota hujung: Katanya, malaikat turun pada malam itu...
Sumber: Catatan peribadi.

Tiada ulasan: