1/10/09

ANEKDOT 136...SATU KETIKA DI RUMAH TERBUKA (selepas Hari Raya)


BABAK SATU


Tiba-tiba seorang rakan berkata


A: Orang kita sekarang dah salah faham konsep rumah terbuka yang sebenarnya.
B: Kenapa pulak kau kata begitu?
A: Aku tak setuju dengan fahaman rumah terbuka sesetengah orang ni.
B: Kenapa kau ni? Cuba bagi aku faham. Nampak macam marah je.


A: Rumah terbuka yang sebenarnya, yang menjadi amalan sejak dulu, yang menjadi amalan orang Melayu, yang telah disalahfahami masyarakat kini – bukan seperti amalan sekarang…
B: Cepatlah terangkan…banyaknya mukadimah la kau ni.!
A: Begini: Rumah terbuka hari raya hanyalah untuk orang yang kita kenal – pertamanya; saudara-mara kita, kaum kerabat kita, ipar-duai kita. Kemudian diikuti oleh jiran-jiran kita, orang sekampung (satu taman perumahan pun boleh juga) dengan kita…
B: Itu je? Keciknya ruang lingkup kau ni.


A: Nanti, ada lagi…kawan-kawan sepejabat, rakan kerja, orang yang selalu berurusan dengan kita. Pendek kata, semua orang yang kita kenal atau yang ahli keluarga kita kenal.
B: Ooo. Dah tu macam mana nak rapatkan hubungan silaturahim dengan orang lain.
A: Yang tak kenal kena tunggu dulu. Dah kenal baru boleh datang. Aku tak nak yang datang tu, datang buat tinjauan, nak riki-riki dulu, pas tu boleh datang merompak pulak. Kau nak? Ini yang orang dah salah faham. Tak kenal batang hidung pun nak datang beraya kat rumah aku.
B: Dah tu, pak menteri kata buat rumah terbuka, kita ikut je laa.


A: Pak Menteri sarankan saja. Dia orang tak buat rumah terbuka kat rumah sendiri pon, tp kat dewan milik kerajaan. Bolehlah jemput semua orang datang... kalau rumah terbuka kat rumah sendiri, Pak Menteri jemput kenalan-kenalannya sahaja. Mana pernah ada jemputan secara terbuka kat rumah milik mereka sendiri.
B: Ooo, patutlah aku tak pernah dijemput ke rumah YB tu setiap kali hari raya. Selalunya aku pergi kat dewan orang ramai tu lah...nak cari duit raya!!!


Nota hujung: Tunggu sekualnya...
Sumber: Sembang-sembang selepas raya

2 ulasan:

xiiinam berkata...

Rumah ckLah dah tutup..he..he..


cklah goreng sebungkus keropok ikan dari Terengganu..bawa ke sekolah.

"Sila-sila...ini open house aku!" Tak sampai dua jam...licin..he..he..

MUNSYI ragbar berkata...

CKLah...

Betul tu, jangan lebih-lebih sangat berhari raya...
Puasa enam dah selesai?