18/10/10

ANEKDOT 178 - ULAR SAWA, BUAH SAWO DAN AKU...

KUL IT ...OH, KULIT


Kulitku kulitmu sama hitam...
Rambutmu rambutku

juga hitam


(kata lagu)


Aku memang tak faham

mengapa ...mengapa... ya mengapa


Orang Cina yang selalunya berkulit cerah
dikatakan berkulit


KUNING LANGSAT.

Orang India pula selalunya berkulit gelap
dipanggil hitam-hitam


SI TAMPUK MANGGIS.


Kedua-duanya dianalogikan dengan buah.


tapi


Aku ni orang Melayu...

Ya, melayu jati


Mengapa kulit aku dibandingkan dengan kulit ular?

bukan aku sahaja...semua orang Melayu
yang berkulit tidak seperti Cina, tidak sama dengan orang India

dianalogikan dengan ular.!!!


memang aku tak faham


TIDAK???


YA...


TIDAK!!!



habis tu...kenapa disamakan dengan ular yang matang?
atau ular dari Matang, Perak?


Orang Melayu biasanya berkulit


SAWO MATANG
(TENGOK NI... tercatat dalam buku sejarah)



Gulp!!!


Hei, SAWO MATANG tu buahlah.
bukan ular sawa


Tak pernah dengar nama buah ni... spesis baru ya...?

Bukanlah...buah sawo tu samalah dengan buah CIKU.!!!

SAWO MATANG tu maknanya ciku yang masak!!!


oooooo, ye ka?


Kulit orang Melayu kebiasaannya berwarna


SAWO MATANG
(pergilah gugel, tengok warna ciku masak)




(yang mana tona kulitmu, Melayu)

Sama kan dengan kulit kau.


Tapikan kita orang Malaysia, tak kisah itu semua.
Warna kulit je yang berbeza.



Kata Susan Lankaster:


"...Putih ke... hitam ke... hijau ke...biiiruuu ke...

kitakan orang Malaysia, "

(Filem Mekanik)




Nota hujung: Mak aku kata kulitku hitam macam bontot kuali.
Sumber: Soalan pelajarku...


4 ulasan:

Ayen Giggs berkata...

Ape kaler skalipun,kite 1Malaysia.....ihiks.

MUNSYI ragbar berkata...

AG...

Yeay, 1Malaysia...!!!
Ambil yg satu kongsi satu negara...

Ku Tak Sempurna berkata...

den suko makan buah sawo yang dah matang ni...

.
.


.
.

errr...patutla!
patutla kaler kulit den mcm kaler kulit sawo yang dah matang ni...
.
.

nak makan sawo yang tak matang laaa pas ni... biar cerah skit kaler kulit ..

:D

ekao suko dak sawo ni??

MUNSYI ragbar berkata...

ktsku...

Kulit ekao manolah pulak sawo matang...
Ekao kan Siam...
kulit kuning langsatlaaa!!!

Cubo kau bayangkan...

"tampuk manggis ngan langsat"
dalam kuali...